Donderdag 15 maart Udaipur - Reisverslag uit Udaipur, India van Frans en Wilma Naerebout - WaarBenJij.nu Donderdag 15 maart Udaipur - Reisverslag uit Udaipur, India van Frans en Wilma Naerebout - WaarBenJij.nu

Donderdag 15 maart Udaipur

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans en Wilma

15 Maart 2012 | India, Udaipur

Vanochtend om 8.30 uur staat onze lokale gids klaar, alles kan te voet dus Suresh heeft een vrije ochtend. De eerste bezienswaardigheid is de grootste tempel van Udaipur, een complex van 5 tempels nog volop in gebruik door de lokale bevolking die er gedurende de dag komt bidden maar ook muziek maken. Veel inwoners beginnen de dag met een bezoek aan de tempel, schoenen uit, handen wassen, rode stip op hun voorhoofd wat geluk moet brengen. Wij konden natuurlijk niet achterblijven, morgen maar even de staatsloterij checken.... De 5 tempels worden bezocht in een vaste volgorde waarbij elk een andere betekenis heeft. Zo geeft de laatste je power om de dag verder goed te beginnen. Na de tempel naar het city palace sinds 1995 grotendeels een museum, wat een goed beeld geeft van de historie van Udaipur, tot aan de uit engeland geimporteerde koninklijke plee aan toe. Jullie zullen wel denken alweer een paleis want zulke grote cultuursnuivers zijn de Narries nou ook weer niet. Dat is waar, maar deze zijn zo schitterend en de uitleg van een gids geeft er absoluut een extra dimensie aan. Zonder dat zal je veel achterliggende symboliek missen. Onze gids van vandaag is een student die dit als bijbaan doet en zwaar teleurgesteld was dat we geen leuke dochter hebben. We maken enorm veel foto's, de teller staat inmiddels op 239 en we zijn pas een week onderweg..... We proberen iedere keer met de foto's die we uploaden een indruk te geven, maar het totale plaatje volgt voor de liefhebbers als we weer thuis zijn. Na de tempel en het paleis een bezoek gebracht aan een gallerie, een cooperatie van 35 families die met name schilderijen maken. Deze worden geschilderd met een penseel met een enkele haar. Bekende ritueel, eerst zie je een paar kunstenaars aan het werk en daarna moet er natuurlijk verkocht worden. Take a seat, want something to drink.....
De meeste schilderijen zijn exacte copieen van wat er in het city palace hangt en zijn zo gedetailleerd dat sommige net foto's zijn. Dit keer een goede verkoper want hoewel niet van plan hebben we ons toch een schilderijtje laten aansmeren. Daarna tijd voor een heerlijke lunch in een hotel aan het meer Suresh at na aandringen van ons eindelijk een keertje met ons mee. Het restaurant heeft uitzicht op het meer en ook een wasplaats waar de lokale bevolking zich zelf wast en ook hun kleding. Na de lunch lekker gerelaxed in 't hotel.
Om 19.00 uur zijn we naar een traditionele indase voorstelling geweest met zang, dans en poppenspel. Hoogtepunt was een dansende oudere dame in traditionele klederdracht die begon te dansen met een grote pot op haar hoofd, maar uiteindelijk het servies van een complete kazerne op haar hoofd had. Een ander hoogtepunt was zonder twijfel met stip het optreden va Neil Diamond in de vorm van Wilma haar ringtone die af ging.... Beetje jammer, maar het het had ook "ik heb een boot" kunnen zijn want die stond ook nog aan :-) De rest van de avond weer doorgebracht op ons dakterras e je raadt het al: " now wine Sir it is cold now " Ook weer een beetje jammer dat het rood bleek te zijn toen het glas ingeschonken was hahahhaha. We hadden echt duidelijk wit besteld maar hebben niet lullig gedaan en 'm opgedronken en met 25 graden 's avonds smaakt een ijskoud rood wijntje eigenlijk best wel, zelfs voor " Witte Wijn Wilma " !
Wederom vegetarisch indiaas gegeten, morgen maar weer eens een stukje vlees scoren !
Morgen om half tien op naar Jodpur onze volgende bestemming, wordt vervolgd, groetjes van de Narries. PS: de foto's van woensdag en donderdag volgen nog.