Early birdtrip - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Frans en Wilma Naerebout - WaarBenJij.nu Early birdtrip - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Frans en Wilma Naerebout - WaarBenJij.nu

Early birdtrip

Door: Frans&Wilma

Blijf op de hoogte en volg Frans en Wilma

19 Maart 2013 | Gambia, Kololi

Het is nu dinsdagmiddag 14.30 uur en we liggen bij te komen van de Early Birdwatching trip. Na gisteravond heerlijk gegrilde butterfish gegeten te hebben bij Jo Jo's het restaurant naast ons hotel geleid door een belgisch echtpaar ging om 5.15 uur de wekker. Om 6.00 in het donker per landrover op naar Lamin Lodge. We gaan dit keer mer Arch Tours en buiten ons is er ook een Irish stel zo gek om 's ochtends vroeg vogels te gaan spotten. Om 6.45 komen we aan bij bij Lamin Lodge bestaande uit een van hout opgetrokken restaurantje gelegen aan een klein haventje waar vandaan de excursies door de mangroves vertrekken. Maar eerst koffie en wachten tot het licht wordt. Rond 7.30 kunnen we in de houten boot plaatsnemen nadat eerst het water eruit is geschept. De bemanning bestaat uit de gids van Arch tours, de locale peddelaar en wij en the Irish couple. De Ieren blijken fanatieke vogelspotters die zelfs beiden hun eigen verrekijkers bij zich hebben. En ook wij zijn na vandaag verkocht en gaan ons zodra we terug zijn in Nederland gelijk aanmelden bij vogelclub het vrolijke bosuiltje !
Maar alle gekheid op een vogelstokje, ook dit is iets wat je één keer gedaan moet hebben, weg van de bewoonde wereld genieten van de natuur en vogeltjes kijken. Zowel de Ieren als de gids en bootsman blijken een ware vogelenecyclopedie te zijn en meesters in het opmerken ervan. Kingfishers (ijsvogels) , diverse reigers, woodpekkers, toekans, longtales, swalows enz, enz, passeren de revue. De mangrove is getijde water het is eb en de gambian oister women zijn in kleine kano's bezig de oesters te verzamelen die overal langs de kant aan de rietstengels vastzitten.
Om 9.30 uur zijn we weer terug bij Lamin Lodge waar ons een lekker ontbijtje wacht compleet met roerei en gebakken banaan. Even plassen is trouwens ook een uitdaging, gelukkig zit er een Gambian die zo vriendelijk is met een doorgezaagde jerrycan het spoelwater uit de rivier te scheppen en door de pot te spoelen. Something for cleaning the toilet klinkt het daarna. Na het ontbijt het volgend onderdeel: vogelpotten in de nabij gelegen velden waar diverse gewassen worden verbouwd. De Gambiaanse vrouwen zijn druk in de weer emmers water over de planten te gooien uit de zelfgegraven waterputten. Er is zelf één Gambiaanse man aan het werk " he has no wife " grapt onze gids. Na een uurtje lopen zit dit onderdeel er ook op en gaan we naar het laatste onderdeel van de triatlon: Abuku Parc een natuurreservaat van 1000 ha. We maken een wandeling van ongeveer een uur waarbij we naast diverse vogels, in een vijver een krokodil spotten en onderweg diverse apen tegenkomen. Als laatste komen we nog aan bij wat kooien waarin zich o.a. Mandril apen, een grote pelicaan en een paar oude hyena's bevinden. De driver staat ons met de landrover daar op te wachten, moe maar voldaan rijden we terug naar het hotel, Wil die kijkt wat moeilijk als ik enthousiast het voorstel opper om a.s. donderdag dezelfde tour nog een keertje ove te doen....... De laatste dagen gaan we lekker luieren, wordt vervolgd, groetjes van de Narries. NB: verslag net op tijd af want het is Bingo-time at the pool met als hoofdprijs een kleurige Gambiaanse lange jurk. Tijd tekort hier !

• 19 Maart 2013 - 21:15

Frans En Wilma Naerebout:

Niets gewonnen bij de bingo

• 24 Maart 2013 - 09:48

Dina May:

Hi Narries, wat een mooie verhalen! ik heb nog een mooi vogelaarboek in de kast :))) veel plezier nog en tot gauw xx