Schooltje bezoeken - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Frans en Wilma Naerebout - WaarBenJij.nu Schooltje bezoeken - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Frans en Wilma Naerebout - WaarBenJij.nu

Schooltje bezoeken

Door: Narrie

Blijf op de hoogte en volg Frans en Wilma

28 Maart 2014 | Gambia, Kololi

Hallo allemaal,

Dit keer niet iedere dag uitgebreide verslagen want de Narries houden deze keer een relax vakantie en daar slagen we héél behoorlijk in! Het is alweer donderdag avond en we zijn alweer op de helft van onze vakantie. Vandaag voor het eerst op excursie geweest en wel een bezoek aan een schooltje met aansluitend lunch op paradise beach. Verder bestaat ons dagelijks leven hier uit op ons gemak ontbijten, geld wisselen bij één van de vele western union wisselkantoortjes, koffie met wifi en daarna naar het strand. Bij het strand heb je overal fruitstalletjes waar je voor 150 dalasi (3 euro) een bordje vers fruit krijgt met meloen, kokos, ananas, papaya, sinaasappel, grapefuit en banaan. Ook maken ze voor 50 dalasi een versgeperste fruitcocktail naar keuze. Gisteren een flinke wandeling gemaakt naar Palmrima beach via de weg heen en langs het strand weer terug. Doel hiervan was kijken wanneer er live bands optreden in Bucarabu een restaurant waar we vorig jaar ook een paar leuke avonden hebben gehad. Die avond en vrijdag en zaterdag zijn er optredens. Gisteravond eerst lekker gegeten in Kololi en daarna met de taxi naar Bacarabu. Er speelt een leuke reggaeband en net als vorig jaar kijken we weer ons ogen uit want east meets west is hier letterlijk het motto. Heel veel westerse mannen met gambiaanse dames en westerse vrouwen van middelbare leeftijd die zich vermaken met een zo'n 30 jaar jongere gambiaan. Leven en laten leven wat ons betreft het is er gezellig.
Vandaag werden we om 10.00 uur opgehaald en na een ritje van een klein uurtje met het laatste stuk over zandweggetjes komen we aan bij Kays nursery school. Dit schooltje valt onder de categorie voor de allerarmsten, wordt niet gesponsord door de staat en draait volledig op vrijwilligers. Er is nauwelijks lesmateriaal, geen tafeltjes alleen bankjes, er zijn 3 groepen met in totaal zo'n 100 kinderen. In elk van de groepen krijgen we een demonstratie les alles door de grootte van de groep klassikaal. Indrukwekkend om te zien, de foto's spreken voor zich. Na het uitdelen van de zakjes haribo en het afgeven van de meegenomen schoolmaterialen en de adidas voetbal met pomp die we nog snel op Schiphol hadden gekocht op naar de lunch op Paradise beach, wat een contrast maar that's life.
Tot zover onze belevenissen hier in Gambia, wij vinden het een aanrader voor een net even andere vakantie met gegarandeerd lekker weer ! Groetjes van de Narries!

• 28 Maart 2014 - 11:27

Achim:

Beste Narries, zo te lezen hebben jullie je stekkie gevonden voor als je gepensioneerd bent. Dat kan alleen bij de Hema, de normaalste zaak van de wereld. Beetje jaloers aan deze kant zeker wel, als ik jullie zo zie genieten. hoor graag persoonlijk jullie belevenissen als jullie terug zijn. Tot dan heel vel plezier. Het komende weekend lijkt het er op dat we weer goed weer krijgen. Fijne vakantie nog! Groet Achim

• 28 Maart 2014 - 12:09

Bountytje:

Dat klinkt allemaal weer super ! Lichtelijke jaloezie hoor xx maria

• 29 Maart 2014 - 09:50

Jan De Jager:

Wil ook graag naar Gambia, maar gaat niet als je op pas Opa en Oma ben .Groetjes hier alles goed ook met Tibo

• 04 September 2014 - 14:12

Wilma Pulles:

Hallo Narries.
    Puur bij toeval ben ik bij jullie reisverslag Gambia terecht gekomen. Geweldige schrijfstijl heb je. Heerlijk om te lezen. Mijn man en ik (beiden 60) vertrekken 7 november weer voor 3 weken naar Gambia. Vorig jaar was onze eerste keer..en wat hebben we toen genoten van een schitterend land met super vriendelijke mensen. Vorig jaar hebben wij de "gangbare" plaatsen bezocht oa Tanji..krokodillenpoel. . Schooltje. .malariakliniekje..serrakunda...juffereiland etc etc. Nu sprak mij het schooltje heel erg aan wat jij omschrijft in je verslag. Graag zou ik ook daar dit jaar schoolmateriaal naar toe willen brengen. Weet je nog waar precies dat schooltje ergens was. Misschien heb je nog meer tips voor ons. Wij verblijven in het Senegambia bracht hotel in kololi.

• 04 September 2014 - 19:38

Frans :

Beste Wilma, wij hebben het bezoek aan het schooltje geboekt via Archs tours zit in het zijstraat van de hoofdstraat naast kololi beschikbaar hotel. Ook de Earl bird trip is leuk en het slavenhandel en de visafslag. Veel plezier!