Van Scheveningen naar Roompot - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Frans en Wilma Naerebout - WaarBenJij.nu Van Scheveningen naar Roompot - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Frans en Wilma Naerebout - WaarBenJij.nu

Van Scheveningen naar Roompot

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans en Wilma

25 Juni 2014 | Nederland, Zoetermeer

Op mijn laptopje met een kopje koffie en een schipperbittertje zit ik hier in Roompot Marina met al mijn vrienden na te genieten van drie fantastische dagen! De bemanning van de Sexy Bom : Ruud, Jan Willem en Achim zijn vanavond opgehaald door José want voor hun roept de arbeidsplicht morgen weer. Voor de kapitein en voor Wilma vanaf vrijdag is het echter Vakantie!!!

Gisteravond hebben we na wat tips te hebben gevraagd aan de havenmeester van Scheveningen toch maar besloten vroeg te vertrekken. Drie uur na hoog water is namelijk de beste tijd om vanuit Scheveningen naar het zuiden te varen. Je hebt dan de stroom mee. We hebben daarbovenop ook nog eens mazzel met de wind uit het Noorden dus ook de golven de goede kant op.

Na gezellig met Wil en José erbij bij de Dagvisser te hebben gegeten en nog snel even een jerrycan met 20 liter diesel te hebben gehaald bij de benzinepomp aan de Westduinweg na het bijvullen ervan nog even aan de Schipperbitter en is het toch nog 1:30 uur geworden. Onverbiddelijk gaan 3,5 uur later de wekkers op de mobieltjes af. Lekker douchen, koffie en een broodje en precies volgens plan varen we om 6:00 uur de haven van Scheveningen uit. We hebben op de tablet de waypoints uitgezet en weten dat de af te leggen afstand 69 km is. Ruud en Achim knopen de fenders netjes voorop de boeg en we zetten er met stroom en golven mee lekker de vaart in.
Op sommige momenten staan er zeker als je de golven van opzij hebt flinke schommelingen. Jan Willem weet daar na vandaag helaas alles van want al héél snel slaat de zeeziekte genadeloos toe en is tot de Roompotsluizen aan toe ook niet meer goed gekomen.
Al rond 8:30 uur zijn we bij de oversteekplaats voor pleziervaart van de Maasgeul bij de Nieuwe Waterweg. Op marifoonkanaal 3 melden we netjes dat de C`est si bon varend in zuidelijke richting wil oversteken. We krijgen door dat er geen uitgaande vaart is maar ingaand daarin tegen volop. We hebben de app Marine Trafic en de schepen met een AIS transponder zien we netjes op het scherm met naam, snelheid en lengte, je kan zelfs een foto van het schip oproepen, ideaal.
Op zo`n 500 meter voor ons vaart een flinke jongen ons voorbij en de volgende komt er al weer aan. Deze is gelukkig nog op een dusdanige afstand dat we er tussendoor kunnen. Best wel even spannend want die grote schepen hebben een flinke snelheid waar je je goed op kan verkijken. De volgende ervaring laat niet lang op zich wachten, plotseling steekt een zeehond op een paar meter zijn kop uit het water, we weten nog steeds niet wie meer verbaasd was....
De tocht gaat gesmeerd en om 12 uur zijn we al bij de roompotsluizen en melden ons op kanaal 18. Ze zijn vanuit de Oosterschelde aan het schutten en we leggen de boot met een lange lijn aan één van de meerpalen. Als de lichten rood / groen aangeven ter attentie, maken we de lijn los en varen richting sluis. We zijn het enige schip en kiezen een plekje voorin. Na een klein kwartiertje varen we de Oosterschelde op en na nog een klein stukje varen melden we ons om 13:00 uur op kanaal 31 van Roompot Marina. We krijgen op stijger 4 een box toegewezen en al snel daarna trekken we het eerste welverdiende biertje open. Een geweldige ervaring die smaakt naar meer, zou volgend jaar zomaar eens Terschelling kunnen worden.........

• 26 Juni 2014 - 08:00

Ronald:

Het ziet er goed uit Frans. Veel plezier!