Roundtrip South Gambia - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Frans en Wilma Naerebout - WaarBenJij.nu Roundtrip South Gambia - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Frans en Wilma Naerebout - WaarBenJij.nu

Roundtrip South Gambia

Door: Frans & Wilma

Blijf op de hoogte en volg Frans en Wilma

13 Maart 2013 | Gambia, Kololi

Hallo allemaal, hier weer een verslagje van de lotgevallen van de Narries in the Gambia. Gisteren (dinsdag) werden we om 10.00 opgehaald voor een informatie bijeenkomst van de touroperator. Dit vond plaats in een restaurant waar we verwelkomd werden door een gambiaanse dansgroep die met veel kabaal een bloed fanatiek een optreden gaven. De dansers zijn leden van een stam en het geld wat ze hier mee verdienen gaat naar de comunitie waarin ze leven. Ze komen uit allemaal kleine dorpjes uit de omgeving en zijn vaak uren onderweg naar de plaats van het optreden.Vaak te voet en anders met openbaar vervoer wat bestaat uit rondrijdende busjes stampvol met mensen maar soms gaat er ook een net aangeschafte geit mee of een meubelstuk bovenop de bus wat ergens afgeleverd moet worden. Je begrijpt de aankomsttijd bij de volgende stop is best onzeker.Het was verder een leuke bijeenkomst met uitgebreid uitleg over Gambia met name over de "boomsters" werkloze gambiaanse jongeren die er opuit zijn flink wat geld te verdienen aan de touristen. Je komt ze tegen in de straatjes en langs het strand en wordt aangesproken met "hello my friend "en ze bieden excursies aan en nodigen je uit voor een bezoek aan hun familie. Er zijn leuke ervaringen maar helaas ook minder leuke volgens de mevrouw van de touroperator.Ook wij zijn gisteren al diverse malen aangesprokenen, maken dan een praatje en wat grappen want het zijn aardige gasten maar laten ons toch maar niet verleiden met ze mee te gaan. Een goede tip voor aan het strand die we kregen was: als je niet aangesproken wil worden ga dan in het water lopen, dan komen ze niet bij je want daar kunnen hun " gesponsorde " mooie sportschoenen uit europa niet tegen. We hebben het op de terugweg meteen uitgeprobeerd en het werkt ! Verder kregen we veel tips voor excursies die je uiteraard ook meteen kon boeken. Wij hadden echter geen zin om in groepsverband met een touringcar op sjouw te gaan en wisten dat er tegenover het hotel een local tourist guide post zat en op internet hadden we al gelezen dat men daar goede ervaringen mee had. Als eerste trip hebben we daar de roundtrip south gambia besproken, waar we zojuist van terug zijn gekomen. Verder hebben we dinsdag gerelaxed in het zwembad en 's avonds heerlijk gegeten bij de african queen één van de vele restaurantjes op de "kololi strip" zoals de straat met barretjes en eettentjes wel genoemd wordt. Daarna nog wat gedronken in een ander tentje waar we wederom getracteerd werden op een africaanse dans. Om 24.00 uur het mandje in want om 9.00 uur worden we opgehaald voor de trip.
Na het ontbijt kwamen om 9.00 uur de guide Bora en driver Jacob ons ophalen in een open Nissan 4x4 met 375000 kilometer op de teller. Het starten ging moeizaam en halverwege de trip moest nog een keer de motorkap open maar hij heeft het gered !
De eerste stop was na een half uur rijden bij de crocodile pool en een museumpje over de historie van Gambia. Bora is een gezellige vent die uitgebreid uitleg geeft over wat er in het museum te zien is. Na het museum de crocodile pool, een grote vijver van 5 meter diep waar zo'n honderd crocodiles in rondzwemmen en langs de kant liggen .Klap op de vuurpijl is natuurlijk het fotomomentje met de krokodil die geaaid mag worden. Wil ik ben trots op je ! De crocodile pool is trouwens oorspronkelijk bedoeld voor gambiaanse vrouwen met een kinderwens welke niet wil lukken. Er is daar een soort stenen hokje waar de vrouwen een stortbad kunnen nemen met water wat ze uit de pool scheppen. Ze zijn dan daarna binnen 3 weken zwanger zegt de traditie. Na de crocodiles naar de markt in Seragunda, je weet niet wat je ziet aan mensen en kraampjes, een kleurrijk geheel waar van alles en nog wat te koop is, er is zelfs een tweedehands gedeelte. Na een lekker vruchtensapje aan een stalletje verder naar het schooltje wat we gaan bezoeken.
Wat hebben we spijt dat we geen stapels met kleurboeken en stiften enz. hebben meegenomen want er is praktisch geen lesmateriaal in deze school voor de allerarmsten. We mochten plaatsnemen in de klas en de enthousiaste teacher liet zien hoe hij ze spelenderwijs woordjes leert maken. Wilma had na de les gelukkig voldoende fruitella's bij zich om uit te delen. Na wat geld te hebben gegeven voor wat lesmateriaal op naar de woodcarving want er moet natuurlijk weer een masker aan de verzameling worden toegevoegd. Maar eerst een tussenstop op een enorme geitenfarm inclusief slachthuis. Onze driver nam een lekker stukje vlees mee wat de rest van de dag in de auto al kan voorgaren. ......Daarna inderdaad een masker aangeschaft voor weinig want ook in the Gambia is het afdingen geblazen ! Om 14.00 uur zijn we bij paradise beach, een tropisch strandje waar we lunchen en ook daar weer een gambiaans dansgroepje waarvan één van de dansers het nodig vond een levende slang in zijn mond te stoppen.
Lekker gegeten, maagjes vol, maar goed ook want straks een visafslag bezoeken met een lege maag is geen pretje in Gambia......
Om 16.00 komen we aan bij het strand waar de boten aankomen en het ziet er letterlijk en figuurlijk zwart van de mensen. De vrouwen vervoeren de vissen in grote plastic bakken op hun hoofd waarna ze de vis gaan zouten, drogen, roken, schoonmaken enz. Het stinkt er overal geweldig maar het is een belevenis om het gezien te hebben. Bora had al verteld dat kinderen vaak om een voetbal vragen en inderdaad voor 90 dalasi (2 euro) hebben we een aantal kinderen heel blij gemaakt, waarna de volgende alweer stonden te dringen.....
Tijdens het rijden wat info over holland en gambia uitgewisseld . Zo weten we nu dat de Gambianen maximaal 4 vrouwen hebben en dat de blanke vrouwen die een Gambiaan willen " go fishing " in restaurant Alibaba als er live muziek is en op de dansvloer het contact dan tot stand komt. Ook omgekeerd vinden de blanke mannen daar (ongetwijfeld tegen vergoeding) de Gambiaanse vrouwen. We gaan er van de week maar eens eten want ook dit moet je natuurlijk gezien hebben in the Gambia. Om 17.00 uur zijn we weer terug in het hotel. We bespreken maar gelijk de volgende trip, zaterdag gaan we de Roots trip doen naar het slaveneiland van Kunta Kinte. Het is nu 20.30 uur we gaan maar een hapje eten op de strip en morgen het veslag uploaden met als het lukt wat foto's erbij en dan twee rustdagen, heel vervelend allemaal.... ! Wordt vervolgd, groetjes van de Narries !

• 14 Maart 2013 - 16:34

José:

Jajaja leve de lol.
    Was het er zo rustig,of zaten er alleen donkere mensen die in het donker niet te zien waren?
    Hoe dan ook,was het weer een geweldig optreden!
    Veel plezier verder in Afrika!!

• 14 Maart 2013 - 19:43

Ron:

Hallo Narries

Echt leuk om te lezen, Frans je kan altijd nog schrijver worden.
    Veel plezier, en wij lezen ook op zeker jullie volgende avontuur.
    Gr
    Elly & Ron

• 15 Maart 2013 - 09:02

Ans Zuyderwijk:

Wat leuk dat wij op deze manier jullie reis kunnen volgen. nog heel veel plezier en de groetjes uit Monster

• 15 Maart 2013 - 11:32

Henk En Mar:

Heerlijk al die verhalen. Ben erg benieuwd wat jullie nog meer gaan beleven. Wel erg fijn dat de witte wijn lekker is. Bier hebben ze overal op de wereld, maar drinkbare wijn niet. Niet te veel wennen aan de zon, want dan moet je straks zo afkikken.

• 15 Maart 2013 - 19:39

Piet En Rini:

Het is weer een top verslag. Wilma jij overwint heel wat angsten met die man van jou. Apen tot daar aan toe,maar krokodillen en mensen die slangen in hun mond stoppen. Houden jullie nog wel van vis na die heerlijke lucht op de vismarkt. Nog heel veel plezier verder en tot het volgende verslag. Groetjes Piet en Rini

• 15 Maart 2013 - 21:54

Fred En Elly:

Jeetje Wil wat ben jij stoer van de ratten in India naar de
    krokodillen in Gambia. Leuk zoals Frans de verslagen maakt.
    Lieve groet Fred en Elly.

• 16 Maart 2013 - 14:17

Peter Stoker:

Hee Frans,

gaaf daar man! Tenminste, als toerist dan, wonen lijkt me een heel ander verhaal, dat redt je niet.
    Goed om de werled met hier te vergelijken.
    Geniet ervan,

groet Peter Stoker