Zondag 18 maart Jaisalmer - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Frans en Wilma Naerebout - WaarBenJij.nu Zondag 18 maart Jaisalmer - Reisverslag uit Jaisalmer, India van Frans en Wilma Naerebout - WaarBenJij.nu

Zondag 18 maart Jaisalmer

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans en Wilma

18 Maart 2012 | India, Jaisalmer

Om 6.45 gaat de wekker, geen christelijk tijd om op te staan, maar de christenen zijn hier ook zwaar in de minderheid. Douchen, ontbijten op het dakterras en om 8.00 uur staat de gids klaar. Planning is te voet de berg op naar het fort, daarna artificial lake en een oud koopmanshuis (heritage) bezichtigen met bovenop een mooi uitzicht op de stad. Daarna een zilversmederij waar Jaisalmer befaamd om is en als laatste een show in woningtextiel. Het fort kan je eigenlijk geen fort noemen want het is een complete stad bewoond door ruim 5000 mensen en uiteraard ook flink wat koeien, prachtig gegraveerde huizen en mooie nauwe straatjes. De gehele stad heeft een open riool, veek loskopende koeien dus uitkijken dat je niet in indian good luck stapt!  Hoogte punt van deze ochtend was toch wel een stier die nadat hij door wat mannen wat opgehitst als een dolle door de straatjes rende. Onze gids en zijn familie wonen al generaties lang in Jaisalmer en hij liet ons trots zijn huis zien. Op elk huis is er een kleurige afbeelding van een ganisha (olifant) op de muur geschilderd met datums erbij, teken wanneer er een trouwerij heeft plaatsgevonden. Veel indiase families wonen bijmekaar in een huis. Daarna de heritage bezocht die opengesteld is voor publiek. Deze is niet meer bewoond, althans niet door mensen want aan de plafonds hangen honderden vleermuizen. Tijd dus voor een fotomomentje met een gelukstreffer, door de flits vloog er een vleermuis weg en ging zo prachtig op de foto.
Per toek toek naar het meer een gift van een koning aan de bevolking. Te voet door de mooie straatjes verder naar de zilversmederij waar we ondermeer uitleg kregen hoe ze hier de kwaliteit van het zilver testen, dat gaat met een eeuwenoude black stone, de kleur die na er met het sierraad op te krassen achterblijft geeft de kwaliteit en echtheid aan. Daana ging de kluis op en werden de juwelen  uiteraard stuk voor stuk op een matras neergelegd. Thee geserveerd wat erbij hoort als teken van gastvrijheid. Alles bekeken maar niets gekocht dit keer. Daarna op naar de plaatselijke leen bakker waar ontelbare spreien en bedsets uit de stellingen werden getrokken en op de grond werden tentoongesteld voor ons. Het zijn goede verkopers hier, hardnekking maar niet op een vervelende manier. Was weer een mooie ochtend. Dit deel vanhet verslag schrijf ik op mijn ligbedje aan het zwembad, zo nog effe zwemmen en zonnen, wilma is inmiddels aan boek 5 op de e-reader begonnen.
Om 16.30 komt Suresh ons halen voor camelride en sunset, maak de rest van het verslag vanavond wel af. Na 3 kleine flesjes bier is dat niet meer gelukt nu aan het ontbijt (ma 8.00) het vervolg:

Na een klein uurtje rijden door de dessert aangekomen bij de opstapplaats van de camelriding. Allebei een eigen kameel met begeleider en na de fotoshoot in kolone naar de sunset, ruim een uur rijden dus echt waar voor je geld. Zijn benieuwd of we morgen nog normaal kunnen zitten hahaha. Onderweg klinkt het steeds " bottle water, coke or beer ? " en na ons antwoord no thanks steevast " later when camel go down? " Bij de sunset uitzichtspunt imiddels honderden kamelen, good bussines dus!  Een orkestje van 3 man compleet met harmonika begint voor ons te jodelen.
Na een mooie zonsondergang terug naar de parkeerplaats waar Suresh ons al opwacht. Nu weer terug naar Jaisalmer waar we Suresh hebben uitgenodigd voor diner. Na pakweg 20 minuten rijden lekke band midden in het donker in de dessert. Gelukkig is het reserve wiel op orde en met hulp van de koplampen van een andere driver is het gelukkig zo gefikst.
Met z'n drieen weer gegeten bij the Trio dit keer zijn we voor chicken tandori gegaan.
In het restaurant bijna m'n eerste hema brilletje kwijt (valt mee he in 2 weken! ), viel van  m'n hoofd achter een muurtje maar na enig klimwerk van Suresh en bijschijnen met een kandelaar kon ik 'm weer opzetten. Na een gezellige avond terug naar het hotel, lekker slapen en gezond weer op. Morgen 9.00 uur vertrek naar Bikaner waar o.a. bezoek aan een camelfarm op het programma staat. Wordt vervolgd, groetjes van de Narries.

• 21 Maart 2012 - 08:59

Eric/truus:

jongelui,
    we blijven in herhaling vallen. blijf genieten en foto´s maken. wil vergeet je dagboekje niet, ik verheug me erop.

• 21 Maart 2012 - 17:19

Eric/truus:

wat een indruk moeten jullie daar hebben .
    de fotos spreken voorzich.
    thuis horen we graag alle verhalen.
    oja wilma vergeet je dagboek niet .veel plezier