Dinsdag 20 maart naar Mandawa - Reisverslag uit Mandāwa, India van Frans en Wilma Naerebout - WaarBenJij.nu Dinsdag 20 maart naar Mandawa - Reisverslag uit Mandāwa, India van Frans en Wilma Naerebout - WaarBenJij.nu

Dinsdag 20 maart naar Mandawa

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans en Wilma

20 Maart 2012 | India, Mandāwa

Ongekende luxe we worden pas om 9.30 opgehaald want het fort van Bikaner gaat pas om 10 uur open. Dit keer geen gids we hebben netjes de pijlen gevolgd. Ook hier weer een schat aan historie tot zelfs een gerestaureerd engels vliegtuig aan toe. De koffers liggen al in de auto en om 15.00 uur komen we aan in Mandawa. Onderweg geluncht en een korte stop bij een openhare school. Openbare scholen zijn voor de arme mensen, een kaal leslokaal zonder tafels en stoeltjes, de kinderen zitten op een kleedje en er is weinig lesmateriaal wat hebben we het toch goed. Rijkere mensen doen hun kinderen op een privat school, de kinderen van Suresh zitten daar gelukkig ook op.
Mandawa is in tegenstelling tot de andere miljoenen steden een village met 25.000 inwoners en volgens Suresh nog " the real india". Een lokale gids leidt ons rond langs de prachtig beschilderde maar veelal in slecht staat verkerende heritages . De vroegere bewoners, de rijke kooplui (handselsroute silk en opium) zijn inmiddels allang vertrokken naar de grote steden en de huizen zijn nu een hotel, museum of worden bewoond door de locals. Veel worden momenteel gerestaureerd, zo ook ons hotel waar een kunstschilder met de buitenmuur bezig is. Vanavond diner in het hotel, waar de ober moeite heeft ons te verstaan, maar met handen en voeten komt het toch goed. Wordt vervolgd groetjes van de Narries.

• 23 Maart 2012 - 14:31

Fred :

Nou Frans, nu weet je waar je het overjarige schoolmateriaal zoals pennen, potloden en schoolschriften model 2011 van de HEMA naar toe kan sturen.

Froeten Fred en El