Vrijdag 16 maart Jodhpur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Frans en Wilma Naerebout - WaarBenJij.nu Vrijdag 16 maart Jodhpur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Frans en Wilma Naerebout - WaarBenJij.nu

Vrijdag 16 maart Jodhpur

Door: Frans

Blijf op de hoogte en volg Frans en Wilma

16 Maart 2012 | India, Jodhpur

Na het ontbijt eerst nog even waarbenjij.nu bijwerkt en daarna om 9.30 vertrokken naar Jodhpur ons volgend reisdoel. De af te leggen afstand van vandaag is 290 kilometer, maar geen snelweg, slechte wegen met veel tegenliggers en veel vrachtverkeer, dus veel inhalen, toeteren,  remmen voor koeien, honden enz. Kortom regelmatig een hartverzakking dus en een lange rit voor de boeg.
Na een uurtje rijden een korte stop gemaakt bij een indiase waterinstallatie gebruikt voor irrigatie van de landbouwgrond. Twee ossen in een soort tredmolen zorgen ervoor dat het in een enorme put opgevangen water naar boven wordt gehaald, zie de foto's.
Daarna verder naar onze volgende stop: een groot tempelcomplex bekend vanwege de prachtige steengravures. We komen daar om 12 uur aan precies het moment dat de tempel opengaat voor het publiek. We hoeven geen entree te betalen dit keer maar wel 100 ruppies voor de fotocamera, waar je dan netjes een labeltje aan krijgt. Bij alle tempels en paleizen zijn trouwens steeds strenge veiligheidsmaatregelen in de vorm van poortjes, metaaldetectoren, tas open en vaak ook nog fouilleren. Het is inderdaad een prachtige tempel door de talrijke gravures en zodoende druk bezocht door toeristen van alle nationaliteiten maar ook door de indiase bevolking zelf, we zagen ook hele schoolklassen, alle kinderen netjes in uniform.
Na het religieuze gedeelte van de dag tijd voor wat anders, een bezoek aan een tapijtweverij waar ze zogenaamde Duddy's maken. Het zijn een soort karpetten maar dan tweezijdig te gebruiken en ook wasbaar dames!  Wilma mocht het weven zelf even uitproberen en daarna, je raadt het al een complete tapijtenshow in alle kleuren en maten. Tapijt in de woonkamer gaat het met Tybo niet worden, die zou om de haveklap trots het hele tapijt komen showen, maar we hebben wel een leuk kleedje voor in de badkamer gekocht met precies de kleuren van onze vloer.
Na Carpetland  tijd voor lunch in de vorm van een lopend indiaas buffet wat prima smaakte.
Daarna weer verder, de wegen zijn zoals reeds eerder gezegd erg slecht met veel inhalen, gelukkig hebben we aan Suresh een uitstekende driver maar wel ook in de indiase stijl. Zelf rijden in India is echt niet te doen, daar zijn wij Nederlanders veel te netjes voor.
Om 17.00 uur bij het hotel in Jodhpur gearriveerd. Het is nog licht en we krijgen instructie om over een kwartier klaar staan om sfeer te proeven op de local market en uiteraard te fotograferen, zoals al eerder aangegeven hard werken maar wel leuk! Een drukte van belang, allemaal winkels met je kan het zo gek niet opnoemen of ze verkopen het en voor de winkels ook allemaal stalletjes en handkarren met vreterij, fruit, kleding, schoenen, noem maar op. We hebben nog een specerij(export)shop bezocht, de eigenaar vertelde dat hij ook een paar bekende nederlandse restaurants als klant had. Aardige vent die zij dat ik op Andre van Duin leek, waarop ik maar antwoorde dat dat mijn vader is.
Verder in een kraampje verse sugarcan gedroken (volgens Suresh veilig) , een drankje gemaakt uit terplekke in een grote molen vermalen rietsuikerstengels gekoeld met ijs. Het smaakte net als het versgeperste mangosap prima, zie de foto.
Het hotel waar we in verblijven is een oud fort, grootendeels nog in de oude staat,je waant je er net in de middeleeuwen. Overal grote stenen trappen, geen lift en een mooie grote kamer gelukkig wel met ijskast, fan en airco. Bovenin het hotel ook weer een rooftop restaurant, hebben ze veel hier, waar we 's avonds hebben gegeten, gelukkig naast vegetarisch dit keer ook vlees op de kaart. Het lamsvlees in white gravy met onion rice smaakte prima. Als decor op de achtergrond het verlichtte fort van Jodhpur wat we morgen gaan bezichtigen. Wordt vervolgd, groetjes van de Narries.

• 18 Maart 2012 - 23:02

Fred En Elly Weening:

Hallo Frans en Wilma, heb even een paar andere e-mail adressen toe gevoegd, want op die van mij heb ik nog geen enkel rijsverslag binnen gekregen. Het is harstikke leuk om jullie te volgen uiteraard. Zijn afgelopen donderdag met de hele selectie bij de Griek uit eten geweest als afsluiting van het zaal seizoen en het was weer heel gezellig. Dinsdag gaan ze het veld weer op en het weer ziet er lekker voorjaarachtig uit. Nog heel veel plezier daar en hou ons op de hoogte. Groeten Fred en El